Elektroniczne zwolnienie to już standard

W Lubelskiem papierowe zwolnienia lekarskie to już margines. Ich rolę przejęły zwolnienia elektroniczne. Dają pacjentowi sporo korzyści. Może on na przykład otrzymywać potwierdzenie na sms lub e-mail o wystawieniu nowego zwolnienia.

Reforma wprowadzająca elektroniczne zwolnienia lekarskie to niewątpliwy sukces. Nie ma dziś grupy, która nie byłaby zadowolona z e-zwolnień. Od pacjentów, przez lekarzy, po płatników składek, każdy odczuwa korzyści z elektronicznej formy zaświadczenia lekarskiego – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. E-zwolnienia są powszechne od 1 grudnia ubiegłego roku. Od tego czasu do ZUS w województwie lubelskim wpłynęło 649 tys. zwolnień lekarskich. Prawie wszystkie to zaświadczenia elektroniczne. – Kiedy inne państwa, które wprowadziły elektroniczne zwolnienia kilka lub kilkanaście lat temu, mają nadal około 2 proc. zwolnień w formie papierowej, u nas „papier” to dziś rzecz znikoma – dodaje prof. Uścińska. W lipcu lekarze w regionie wypisali jedynie trzynaście papierowych druków, które wyszły z użycia, co stanowiło zaledwie 0,02 proc. z wszystkich zwolnień.

Nowe e-zwolnienie? Możesz dostać sms z potwierdzeniem

Elektroniczne zwolnienie lekarskie przez internet trafia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz do pracodawcy, jeśli korzysta on z systemu udostępnionego przez ZUS. Pacjent również może obejrzeć szczegóły swojego zwolnienia w internecie. Wystarczy w tym celu zarejestrować się w Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). To bezpłatne.

Warto pamiętać, że na PUE można ustawić sobie subskrypcję powiadomień o nowych zwolnieniach. W kilka minut po wystawieniu e-zwolnienia przez lekarza powiadomienie przychodzi smsem lub e-mailem do chorego. Jest w nim informacja o okresie zwolnienia lekarskiego, numer zaświadczenia i nazwa pracodawcy pacjenta. Dzięki temu można mieć te dane pod ręką, gdy są potrzebne. Na PUE można też ustawić powiadomienia dla innych zdarzeń, np. gdy lekarz anulował zwolnienie albo je skorygował.

W PUE rejestrujemy się na jeden z kilku sposobów. Osoba, która ma podpis elektroniczny, zrobi to samodzielnie przez internet. Dostęp do PUE ZUS umożliwiają też niektóre banki – bezpośrednio ze swoich serwisów transakcyjnych. Login i hasło do PUE można także uzyskać w najbliższej placówce ZUS (wtedy potrzebny będzie dowód tożsamości).

Małgorzata Korba

rzecznik ZUS w województwie lubelskim