Ogromny sukces Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Lubartowie

Użytkownicy hulajnóg pokonali łącznie 7740 kilometrów, a skuterów – 1346 km. Z pojazdów elektrycznych skorzystały 483 osoby. Kto najchętniej sięgał po takie środki transportu podczas Lubartowskiego Tygodnia Elektromobilności. Głównie osoby w wieku 18-23 lat. Kolejną grupę stanowili 30 – 35-latkowie. Oto nasz raport z akcji w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Kampania pn. Tydzień Elektromobilności w ramach ETZT rozpoczęła się od konferencji prasowej w Urzędzie Miasta Lubartów, w dniu 16 września. Zaproszono przedstawicieli firm przewozowych i marek samochodów z napędem elektrycznym, media oraz mieszkańców. Tematem konferencji była „zeroemisyjna mobilność dla każdego”. Podczas akcji „Zostaw samochód w garażu” w dniach 16-22 września oraz od 26 września do 2 października kursował darmowy elektryczny autobus na miejskiej linii. Hulajnogi i skutery elektryczne Blinkee dostępne były przez miesiąc od 16 września. Mieszkańcy Lubartowa chętnie korzystali z wdrożonych w tym roku ścieżek rowerowych, podczas ETZT wykorzystywali je do jazdy hulajnogami. W Dniu bez Samochodu  22 września kursowała darmowa, elektryczna taksówka. Odbyła się wystawa aut elektrycznych. Atrakcje dodatkowe to: konkursy, pokaz nowoczesnych urządzeń do dezynfekcji pomieszczeń, akcja honorowego oddawania krwi z PCK. Miasto rozważa możliwość wdrożenia na stałe któregoś z rozwiązań komunikacyjnych prezentowanych podczas ETZT.

Na hulajnogach (18 dostępnych sztuk) przejechano 1727 razy. Użytkownicy pokonali na nich łącznie 7740 kilometrów. Na skuterach (5 egzemplarzy) przejechano 145 razy, a łączny dystans to 1346 km. Z pojazdów elektrycznych skorzystało 483 użytkowników.  Średnia długość przejażdżki to 20 min 58 sekund (najwięcej było 15-minutowych). Szczyt wyjazdów odnotowano w godzinach 16-18. Hulajnogi i skutery cieszyły się największym powodzeniem użytkowników w przedziale wiekowym 18-23 lata (54,6 proc.). Kolejną grupą byli 30 – 35-latkowie (14,5 proc.), a za nimi 24 – 29-latkowie (11.5 proc.) oraz osoby w wieku 36 – 41 lat (8,9 proc.). Na sporządzenie tak dokładnych statystyk pozwolił system operatora, w którym należało się zarejestrować, aby skorzystać z usługi.

Zainteresowanie autobusem elektrycznym, w porównaniu do hulajnóg i skuterów, było mniejsze. Korzystało z niego około 50-70 osób dziennie. Natomiast pilotażowe taksówki elektryczne wykonały ponad 90 kursów na 3 wozy. Przewozy taksówkami w Dniu bez Samochodu (22 września) rozpoczęły się od godz. 7 i trwały do godz. 13. Po godzinnej przerwie auta jeździły jeszcze do godz. 18. Często zdarzało się, że osoby, które wsiadały pierwszy raz, ponownie dzwoniły i rezerwowały przejazd. – Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, w kilka następnych dni odbieraliśmy sms-y i telefony z prośbą o zamówienie kursu, nawet odpłatnie! – przekazał nam właściciel taksówek.

Partnerami akcji byli: Blinkee.city – dystrybutor hulajnóg elektrycznych i pierwszej sieci skuterów elektrycznych w Polscehttps://blinkee.city; Automet – sanocka firma, która udostępniła premierowy model Automet Mini City Electric, zbudowany w oparciu o podzespoły Mercedesa Sprintera http://automet.pl/; Siwek Sławomir usługi przewozowe – przewoźnik operator autobusu elektrycznego na testowej bezpłatnej miejskiej linii http://siwektrans.com/; Nobile Motors Sp. z o.o. – Autoryzowany Dealer i Serwis Mercedes-Benz https://www.nobilemotors.mercedes-benz.pl; Peugeot M. i R. Prasek – Dealer Peugeot z Lublinahttps://dealer.peugeot.pl/peugeot-lublin; Odyssey sp. z o.o. – Dealer Nissan z Lublina https://nissan-odyssey.pl/kontakt-lublin/; Desmed – dystrybutor nowoczesnych urządzeń do dezynfekcji pomieszczeń www.desmed.pl; Klub HDK Lewart przy OR PCK w Lubartowie.