W grudniu pojedziemy pociągiem z Lublina do Łukowa zmodernizowaną linią kolejową

Przebudowa linii kolejowej nr 30 na trasie Lubartów – Parczew zakończona. Dzięki tej inwestycji będzie szybkie połączenie Lublina z Łukowem, co ułatwi przejazdy podróżnym do szkoły i pracy oraz stworzy korzystne warunki dla rozwoju turystyki. 26 listopada miał miejsce pierwszy techniczny przejazd po zmodernizowanej linii drezyną. Następnie na dworcu PKP zorganizowano konferencję prasową.

Pociągi pasażerskie powrócą w grudniu na linię kolejową nr 30, natomiast od 12 grudnia będzie można dojechać z Lubartowa do Warszawy w nieco ponad 2 godziny.

Jak przekazał podczas konferencjo prasowej zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Bartłomiej Cygan – modernizacja linii to wymiana kilkudziesięciu kilometrów torów, zostało zmodernizowanych 13 przejazdów, 14 obiektów inżynieryjnych, w tym 2 bardzo duże, między innymi most nad Wieprzem. Dostosowano perony dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zostały zmienione ławki, wybudowane wiaty przystankowe. Kosztowało tołącznie za 90 mln złotych.

Prezes zarządu POLREGIO Artur Martyniuk tłumaczył, że na razie realizowane są przewozy z Lublina przez Lubartów do Parczewa, przez 6 par pociągów w ciągu dnia, co nie jest satysfakcjonujące. – Chcemy prosić pana marszałka, który jest organizatorem przewozów, o dołożenie 2 par pociągów i przedłużenie przejazdu do Łukowa. Chcemy doprowadzić do co najmniej 8 par pociągów z Lublina, przez Lubartów i Parczew aż do Łukowa. A stamtąd Koleje Mazowieckie zabierają pasażerów do Warszawy – mówił.

Obecny na briefingu wicewojewoda lubelski Robert Gmitruczuk podkreślał, że modernizacja umożliwia znaczne zwiększenie prędkości pociągów na tej linii, do 120 km/h. Połączenie między Łukowem, a Lublinem może zostać zrealizowane w ciągu godziny. Dla zwykłego mieszkańca nie ma innego środka transportu dostępnego, żeby przemieścić się w tak krótkim czasie. Dodatkowo zwiększone jest bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jest to w znacznej mierze alternatywa dla Via Carpatii.

Starosta Ewa Zybała mówiła, że plusem jest to, że możemy się połączyć z sąsiednimi miastami nie traktem drogowym, tylko kolejowym. Ważne byłoby w przyszłości dołożenie kolejnych kursów, połączeń szynobusowych, aby przesiąść z samochodów osobowych na kolej.

– W ramach Programu Kolej Plus ta linia jest zgłoszona do elektryfikacji. W dalekiej perspektywie z pewnością powinna nam się jawić dobudowa drugiego toru na linii nr 30. Jest jeszcze łącznik, który zostanie wybudowany przez Centralny Port Komunikacyjny, który połączy Milanów z Białą Podlaską i który da nam możliwość budowy Kolejowej Magistrali Wschodniej , czyli połączenia między Białymstokiem, a Rzeszowem – wspomniał Piotr Kaliszewski, asystent sekretarza stanu Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury. W konferencji wziął też udział zastępca burmistrza Lubartowa Tadeusz Małyska. 

Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów-Parczew” kosztował 90 mln zł netto. Został dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

Podróż z Lublina do Łukowa pociągiem rozpocznie się od połowy grudnia. Podróż na trasie Lubartów-Parczew pociągiem dalekobieżnym około potrwa 18 minut, a regionalnym około 30 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe do 80 km/h.

Sylwia Cichoń