O bezpieczeństwie korzystania z internetu

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Lubartowie w dniach 16 – 17 listopada wzięli udział w akcji „Mój smartfon, mój mały świat – klikam z głową”  organizowanej przez pracowników delegatury Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Lublinie. Celem spotkania była promocja bezpieczeństwa najmłodszych w sieci oraz profilaktyka poprzez edukację dzieci, które coraz częściej bez ograniczeń korzystają z dostępnych technologii i urządzeń.

„Mój smartfon, mój mały świat – klikam z głową” to akcja mająca za zadanie zwrócić uwagę rodziców i pedagogów na zagrożenia, z jakimi dzieci mają lub mogą mieć kontakt w internecie. Pracownicy lubelskiej delegatury Urzędu Komunikacji Elektronicznej: Monika Pietrak – Żurkowska i Arkadiusz Kozłowski przybliżyli uczniom „Trójki” sposoby bezpiecznego poruszania się w świecie internetu, bez narażania siebie i rodziców na przykre konsekwencje. Podczas spotkania dzieci dowiedziały się, że internet może nieść ze sobą wiele zagrożeń (ściąganie drogich gier, wysyłanie kosztownych smsów czy dostęp do treści pornograficznych i nieodpowiednich dla ich wieku). Usłyszały o ochronie danych osobowych i haseł w internecie, obejrzały film dotyczący omawianego tematu. Chętnie odpowiadały na pytania i rozwiązały krzyżówki.

SN

O akcji „Mój smartfon, mój mały świat – klikam z głową” rozmawiamy z przedstawicielami UKE w Lublinie

Gdzie są prowadzone akcje „Mój smartfon, mój mały świat – klikam z głową”?

Monika Pietrak – Żurkowska: Prowadzimy akcje na terenie województwa lubelskiego. Byliśmy w szkołach w Lublinie, Łęcznej, Opolu Lubelskim czy Białej Podlaskiej. W ostatnim kwartale 2016 roku przeszkolonych zostało 2000 dzieci.

 Na czym polegają spotkania w ramach tej akcji?

Monika Pietrak – Żurkowska: Od ponad roku prowadzimy akcję z dziećmi w szkołach podstawowych dla klas I-III, IV-VI. Rozmawiamy ogólnie o bezpiecznym korzystaniu z internetu, o sytuacjach, które mogą się zdarzyć dzieciom związanych z niechcianymi kosztami, o smsach premium, o sytuacjach hakerstwa w sieci, o hejcie, zagadnieniach związanych z komunikacją w sieci np. Podszywaniem się pod inne osoby. Ponadto o ściąganiu z internetu oprogramowania, aplikacji, treści niedozwolonych. Mówimy też o wirusach i programach antywirusowych. Są to podstawowe informacje, które mogą młodego użytkownika ukierunkować, jak bezpiecznie się poruszać w internecie, na co zwracać uwagę, w jaki ewentualnie sposób chronić się przed zagrożeniami.

Jak dzieci odbierają takie spotkania, czy rozumieją kwestię bezpieczeństwa w internecie?

Monika Pietrak – Żurkowska: Dzieci mają naprawdę olbrzymią wiedzę i bardzo dobrze znają zasady korzystania z internetu. To jest dla nich taka powtórka. My dużo się uczymy od dzieci w trakcie spotkań. Mówimy nawet, że dzieci powinny uczyć swoich rodziców, bo wiedzą dlaczego należy postąpić tak, a nie inaczej. Potrafią wytłumaczyć różne zasady. Jest tylko kwestia, aby dzieciom pewne rzeczy usystematyzować, przypomnieć, a potem liczyć, że będą te zasady stosować.

Czy prowadzicie też inne akcje?

Arkadiusz Kozłowski: Prowadzimy także akcje skierowaną do seniorów, osób starszych, przy klubach seniora, uniwersytetach trzeciego wieku i organizacjach skupiających osoby starsze. Te osoby posiadają jeszcze telefon stacjonarny i często padają ofiarą oszustów. Chodzi o nieuczciwych przedstawicieli, którzy podają się za dotychczasowego operatora i wyłudzają podpisy na umowach. Starsze osoby tych umów zwykle nie czytają, nie mają świadomości, że przysługuje im 14 dni na odstąpienie od takiej umowy. Jeżeli umowę rozwiążemy po wskazanym terminie, wówczas grozi seniorom kara umowna. Staramy się, aby te grupy nie były bardzo liczne (20-30 osób). Potem możemy się umówić na indywidualną rozmowę, tłumaczymy i wyjaśniamy niezrozumiałe zagadnienia.

Monika Pietrak – Żurkowska: Organizujemy spotkania w starostwie z rzecznikami praw konsumenta. W trakcie tych spotkań omawiamy zagrożenia związane z telefonią mobilną. Zachęcamy też do przedstawiania nam przez seniorów indywidualnych spraw.

Rozmawiała: Sylwia Nowokuńska