Przez Lubartów do Hiszpanii

Anna Humeniuk z II Liceum Ogólnokształcącego im. P. Firleja w Lubartowie zwyciężyła w konkursie wiedzy o życiu i twórczości El Greco, zorganizowanym pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Mazowieckiego Kuratora Oświaty i Lubelskiego Kuratora Oświaty. Zdobywając główną nagrodę, w sierpniu wyjedzie do Hiszpanii.El Greco

Rok 2014 został ogłoszony przez UNESCO Międzynarodowym Rokiem El Greco z okazji 400. rocznicy śmierci wybitnego malarza złotego okresu sztuki hiszpańskiej Dominikosa Theotokopulosa, zwanego El Greco. Inicjatorem polskich obchodów jest Muzeum Diecezjalne w Siedlcach, które posiada w swoich zbiorach jedyny w Polsce obraz malarza – „Ekstaza św. Franciszka”. W związku z tą rocznicą zaplanowano wiele działań, m. in. konkurs wiedzy o malarzu. Jego celem było promowanie uczniów szczególnie zainteresowanych wiedzą o sztuce i przygotowanie świadomych i dojrzałych odbiorców sztuki.

12 czerwca w Siedlcach w rywalizacji zmagali się uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Uczennica II LO pokonała dziesiątki konkurentów, zdobywając główną nagrodę – wyjazd do Hiszpanii „Śladami El Greco” oraz nagrodę specjalną – sprzęt multimedialny oraz pakiet książek o sztuce dla swojej szkoły. Opiekunem Ani była katechetka –  Teresa Kwiecień.

Dzień konkursu rozpoczął się podróżą z Lubartowa do Siedlec. Podróżą tym bardziej meczącą, że trwała 2 godziny, w czasie których usilnie próbowałam przypomnieć sobie najważniejsze informacje o El Greco. Chwilę po tym, jak dotarliśmy do liceum, w którym miał być przeprowadzony konkurs, odbyło się oficjalne przywitanie uczestników. Ksiądz Robert Mirończuk, dyrektor Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach., przywitał nas krótkim życiorysem artysty oraz wstępem dotyczącym planu dnia. Po krótkiej przerwie przystąpiliśmy do najważniejszej części: egzaminu pisemnego. To właśnie w tym momencie czułam największy stres, tym bardziej, że widziałam jak zawzięcie każdy z uczestników ma zamiar walczyć o nagrodę główną. Pierwsze spojrzenie na pytania konkursowe nie pomogło w opanowaniu emocji. Były one dość trudne, głównie ze względu na zróżnicowanie. Oprócz poleceń, których każdy się spodziewał, jak np. wypisanie dat z życia pisarza, tytułów obrazów czy ich interpretacji, pojawiły się także pytania o inspiracje. Dokładniej: zarówno o inspiracje malarza, jak i inspiracje malarzem. Należało m.in. wymienić elementy w twórczości El Greco, które inspirowały malarzy współczesnych. Po wyjściu z sali konkursowej każdy z uczestników wyglądał nieco nieswojo. Na pierwszy rzut oka poziom wśród uczniów wydawał się wyrównany. Spodziewałam się nawet większej ilości uczestników z liceów plastycznych, którzy będą mieli opanowane wszystkie informacje. Przerwą w przewidywaniu wyniku konkursu był obiad i zaplanowane zwiedzanie Muzeum Diecezjalnego w Siedlcach. Po szybkim i nieco nerwowym przejściu przez sale z zabytkami, dotarliśmy do tej ostatniej, najważniejszej – z jedynym obrazem El Greco w Polsce. Tam pani Dorota Pikula, kustosz Muzeum, opowiedziała nam o tym niezwykłym dziele. Po nietypowym spotkaniu z XVI-wieczną „Ekstazą świętego Franciszka”, udaliśmy się do liceum (budynek obok), gdzie czekały na nas wyniki konkursu. Znów zasiedliśmy w tej samej sali. Emocje były stopniowane, ponieważ na początku wyczytano losowo uczniów, którym wręczono dyplomy za udział w konkursie. Następnie wymieniano dziesięcioro nagrodzonych uczestników, a wśród nich zwycięską trójkę. Po ogłoszeniu werdyktu przeszliśmy do gabinetu dyrektora Muzeum i tam omówiliśmy szczegóły wycieczki. Tak zakończyła (czy właśnie rozpoczęła) się moja przygoda z El Greco.” Anna Humeniuk, kl. I a