W dziale | Fakty

Przystanek Konstytucja w II LO

Opublikowany 30.04.2018

Niniejsza zabawa, Przystankiem Konstytucyi nazwana, zorganizowana była, za sprawą i ku uciesze wszystkich, przez bakałarzy umysły historyczne rozwijających, w celu świętowania kolejnej, bo już 227. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja, odbywającej się dodatkowo w Roku Pańskim 2018 – poświęconym stuleciu odzyskania niepodległości przez Polskę oraz zacnemu poecie Zbigniewowi Herbertowi.

Obchody Święta Konstytucji 3 Maja w II Liceum Ogólnokształcącym im. Piotra Firleja w Lubartowie miały w tym roku wyjątkowy charakter, gdyż odbyły się w formie gry dydaktycznej pod hasłem „Przystanek Konstytucja”. Warto dodać, że rok 2018 został ustanowiony uchwałą Sejmu RP Rokiem Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości oraz Rokiem Zbigniewa Herberta, wybitnego poety-moralisty z XX wieku, dlatego upamiętnienie 227. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja zostało rozszerzone o ważne wydarzenia związane m. in. z Powstaniem Wielkopolskim czy Insurekcją Kościuszkowską. W sposób szczególny młodzież zgłębiała tajemnice i okoliczności uchwalenia pierwszej konstytucji nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Tym razem uczniowie nie byli biernymi widzami, lecz aktywnymi poszukiwaczami śladów Konstytucji. Fabuła gry skoncentrowana była również wokół obrad Sejmu Wielkiego i jego reform, Tadeusza Kościuszki oraz Zbigniewa Herberta.

Impreza rozpoczęła się od krótkiego omówienia zasad i regulaminu gry. Każda drużyna (klasa) otrzymała królewski glejt – dokument wydawany przez panującego, który pozwolił na bezpieczne przejście przez wszystkie przystanki. Utrata glejtu uniemożliwiłaby staranie się o „Przywilej na niepytanie”. Wędrując po Królestwie uczniowie musieli stanąć do wielu konkurencji i rozwiązać w sposób twórczy zadania. Na każdym przystanku czekali zarządcy – nauczyciele wraz z uczniami klasy I d, którzy wyznaczali polecenia. Tej niecodziennej lekcji historii towarzyszyła atmosfera twórczych poszukiwań, kreatywności, wzajemnej współpracy w grupie, a wymiernym efektem była wiedza i wspólna zabawa. Po przejściu jedenastu przystanków i zebraniu punków, klasy kończyły przygodę i oczekiwały na wyniki klasyfikacji.

Zwycięska klasa uzyskała „Przywilej na niepytanie”, czyli zwolnienie ze sprawdzianów, kartkówek i odpytywania w wybranym przez siebie dniu. Pani Dyrektor Halina Zdunek wręczyła tę główną nagrodę uczniom klasy II a, którzy najlepiej poradzili sobie z zadaniami; na drugim miejscu uplasowały się ex aequo klasy I a i I c, a trzecie uzyskała klasa II g. Pozostałe klasy otrzymały „Przywilej pocieszenia”.

Grę opracowali nauczyciele historii – pani Barbara Kukier i Adam Sabat, a przeprowadzili uczniowie klasy Id.

Autor:

<- zobacz inne artykuły tego autora (5712).


Skontaktuj się z autorem

Pozostaw opinię

Musisz być zalogowany/a, aby móc komentować.