Z wizytą w Parlamencie Europejskim

W pierwszych dniach kwietnia uczeń II Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Firleja w Lubartowie Dawid Wójcik odbył wizytę studyjną w Brukseli. Dwudniowy pobyt był nagrodą w konkursie „Wiedza biletem do Brukseli”, który zorganizował prof. Zbigniew Zaleski, poseł do Parlamentu Europejskiego. W wycieczce wzięło udział 24 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych z terenu województwa lubelskiego.

Oto jak Dawid wspomina swoją wyprawę: Moja przygoda z Brukselą zaczęła się w primaaprilisowy poranek. O godzinie 8:00 stawiłem się na lotnisku w Modlinie, gdzie spotkałem się z całą zwycięską grupą i zawarłem pierwsze znajomości. Wylot był planowany na godzinę 10:15, samolot wyleciał punktualnie. Podróż trwała niespełna dwie godziny i minęła w bardzo przyjemnych i komfortowych warunkach. Po wylądowaniu zastaliśmy piękną, słoneczną pogodę. Wyjechaliśmy do centrum Brukseli, gdzie zostaliśmy zakwaterowani w hotelu Aris. Nie mogliśmy się jednak zOLYMPUS DIGITAL CAMERAbyt długo cieszyć przytulnymi pokojami, gdyż już o godzinie 14:00 czekał na nas obiad w najstarszej restauracji w Brukseli, gdzie mieliśmy okazję spróbować między innymi tradycyjnej zupy z muli. Z pełnymi brzuchami wybraliśmy się na trzygodzinny spacerek, podczas którego zwiedziliśmy między innymi: Katedrę św. Michała i św. Guduli, Park Brukselski, Parlament Belgii, Pałac Królewski, Mont des Arts, Bibliotekę, Pałac Karola Lotaryńskiego, Mannekeen Pis, Grande Place. Następnie mieliśmy czas wolny, podczas którego mogliśmy integrować się, pospacerować czy zakupić pamiątki. Na brukselskich ulicach dominowały sklepy z czekoladą w każdej możliwej postaci oraz stoiska browarowe. Mieliśmy również okazję spróbować oryginalnych belgijskich frytek lub gofrów. Następnie przyszła kolej na kolację z prof. Zbigniewem Zaleskim, posłem do Parlamentu Europejskiego, który był fundatorem naszej przygody. Pan Zaleski okazał się być bardzo miłą postacią. Przywitał się i zamienił kilka słów indywidualnie z każdym z uczestników wycieczki. Co prawda programowo dzień miał zakończyć się o godzinie 23:00, jednak większa część grupy postanowiła kontynuować integrację na rynku miasta oraz w hotelowych pokojach.
Kolejnego dnia, po śniadaniu, przejechaliśmy metrem do budynków Parlamentu Europejskiego. Tam odbyło się spotkanie z profesorem Zaleskim i posłami m.in. Wielkiej Brytanii, którzy przybliżyli realia pracy oraz zasady działania PE. Następnie zwiedziliśmy salę plenarną. Dalszym punktem programu była wizyta w Parlamentarium, które zostało otworzone po długim czasie renowacji, zaledwie dwa dni przed naszymi odwiedzinami, więc zainteresowanie było ogromne. Po zakupach musieliśmy niestety pożegnać się z piękną Brukselą. Lot powrotny minął nam spokojnie. Wróciłem do Polski przepełniony fantastycznymi wspomnieniami, zdobytymi przydatnymi informacjami, nie wspominając o zawartych znajomościach, które na pewno będą kontynuowane.