O potrzebie rozwoju szkolnictwa zawodowego
Spotkanie dotyczące doradztwa zawodowego i kształcenia w tym kierunku młodzieży zorganizowano 15 marca w Szkole Umiejętności w Lubartowie.
Forum dyskusyjne – kształcenie umiejętności zawodowych, a potrzeby pracodawców na lokalnym rynku pracy zorganizowała Fundacja „Razem” Pro Publico Bono w ramach Partnerstwa Lokalnego na Rzecz Zatrudnienia, Rozwoju Rynku Pracy, Poradnictwa Zawodowego i Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu. – Tematy, jakie będziemy dziś prezentować, to edukacja zawodowa, jakie wyzwania stawia przed nami przyszłość, jakie znaczenie ma doradztwo zawodowe w edukacji. Szkoły zawodowe powiatu lubartowskiego przedstawią swoje kierunki kształcenia zawodowego i zaprezentują ofertę edukacyjną. Wspólnie zastanowimy się, w jaki sposób wspierać rozpoznawanie predyspozycji gimnazjalistów w kierunku kształcenia zawodowego, jakie są umiejętności zawodowe absolwentów, a jakie oczekują pracodawcy na rynku pracy. Będzie też dyskusja i wyciągniemy wnioski. Chcemy wypracować plan działania dla rozwoju szkolnictwa zawodowego w naszym regionie – mówiła prowadząca spotkanie Urszula Ziomek.
Wśród uczestników forum byli przedstawiciele Starostwa Powiatowego, szkół gimnazjalnych z powiatu i miasta, Urzędu Pracy oraz lokalni przedsiębiorcy.
O znaczeniu doradztwa zawodowego w edukacji mówił dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Lubartowie Ryszard Smerdel. – Urząd Pracy wspólnie ze Starostwem Powiatowym zainicjował powstanie partnerstwa lokalnego po to, aby tym ważnym elementem życia, czyli pracą się zająć. Poradnictwo zawodowe powinno być i Państwo wiecie, że w jakimś stopniu w gimnazjach jest, bo tu się zaczyna czas podejmowania decyzji o dalszej drodze kształcenia. Tłumaczenie młodemu człowiekowi, jak ważny jest wybór zawodu, jest nieprzecenione. Mało znaczące rzeczy decydują o wyborze szkoły, dlatego mówienie młodzieży, jak podchodzić do wyboru szkoły i zawodu jest istotne Zdarza się, że młodzi ludzie wybierają szkołę, bo ciocia mieszka i skorzystają ze stancji, bo kolega też tam będzie uczęszczał i będą razem dojeżdżać albo szkoła jest najbliżej. Szkoły chciałyby rozwijać poradnictwo zawodowe, tylko organy prowadzące mają za mało pieniędzy na ten cel. Dlatego musimy temat zacząć rozwijać. Zainicjowaliśmy program, w którym będą uczestniczyły gimnazja. Wydelegowani nauczyciele z 3 gimnazjów wspólnie z Wojewódzkim Urzędem Pracy, wezmą udział w dokształcaniu, jak rozwijać i prowadzić poradnictwo zawodowe – zwrócił się do zebranych Ryszard Smerdel.
Doradca zawodowy PUP w Lubartowie Aleksandra Prażmo wymieniła, w jakich zawodach można znaleźć zatrudnienie oraz zawody, które nie gwarantują pracy. Kierunki deficytowe są związane z branżą informatyczną – są to programiści czy administratorzy sieci komputerowych. Trudno będzie znaleźć pracę historykom, politologom, filozofom, nauczycielom nauczania początkowego. Będzie brakować pielęgniarek, lekarzy, weterynarzy, farmaceutów, stomatologów i przedstawicieli handlowych czy inżynierów elektromechaników. Natomiast jest nadwyżka fizjoterapeutów i masażystów. Ponadto będzie zapotrzebowania na betoniarzy, cieśli, blacharzy, lakierników samochodowych i spawaczy.
Podczas spotkania ofertę edukacyjną zaprezentowali dyrektorzy szkół zawodowych: Hanna Borzęcka – Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej, Anna Wójtowicz – technikum informatyczne w Zespole Szkół nr 2 w Lubartowie; Krzysztof Wąsala – Zespół Szkół w Ostrowie Lubelskim oraz Eliza Gajownik – Szkoła Umiejętności w Lubartowie.
Jak rozpoznać predyspozycje i zdolności gimnazjalisty w kierunku kształcenia zawodowego omówili przedstawiciele szkół gimnazjalnych – dyrektor Gimnazjum nr 1 Jerzy Zbiciak oraz pedagog – doradca zawodowy w Gimnazjum w Niedźwiadzie Agnieszka Marzec. – Korzystam ze standardowych testów np. kwestionariuszy inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera czy też testu predyspozycji zawodowych. Korzystam również z programów multimedialnych np. gry diagnostyczno – terapeutycznej (jest to nowość na rynku dobrze przyjmowana przez młodzież, która tworzy swoje awatary i żyje w wirtualnym świecie, tam dokonuje wyborów. Po zakończeniu 3 – godzinnej gry uczniowie mają do dyspozycji obszerną diagnozę swoich predyspozycji i możliwości). Jednak najważniejszym narzędziem jest rozmowa, ponieważ pozwala na szersze informacje na temat predyspozycji ucznia i można zweryfikować to, co jest prawdą czy wyidealizowanym obrazem samego siebie. W doradztwie zawodowym nadrzędnym obowiązkiem jest zachowanie równowagi pomiędzy wymogami lokalnego rynku pracy, a preferencjami i aspiracjami uczniów i ich rodziców. Często uświadamiam rodzicom, że wielu bezrobotnych magistrów produkują nasze uczelnie wyższe, ponieważ w przeświadczeniu rodziców i uczniów widnieje dziwne przekonanie, że jeżeli ich dziecko uzyska tytuł magistra, to znajdzie się na wyższej pozycji na rynku pracy, co jest mylne. Dopóki nie zmienimy tego myślenia, to zawsze będą błądzić i omijać drogę szkolnictwa zawodowego – przekonywała Agnieszka Marzec.
W spotkaniu wzięli udział przedsiębiorcy z naszego terenu ( firmy Warbo, Trykacz sp. zo.o., Społem Lubartów, Roto i F.P.H. Woźniak). Opowiedzieli o swoich firmach i oczekiwaniach jako pracodawcy wobec absolwentów. Na zakończenie była dyskusja na temat planu działania dla rozwoju szkolnictwa zawodowego w naszym regionie.
Sylwia Nowokuńska