Radni zagłosują nad absolutorium dla burmistrza
Jednogłośnie za wnioskiem o udzielenie absolutorium burmistrzowi wypowiedziała się Komisja Rewizyjna Rady Miasta Lubartów. Pozytywną opinię w tej sprawie wydała Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie. Teraz nad absolutorium dla burmistrza Janusza Bodziackiego, w środę 22 czerwca, zagłosuje Rada Miasta.
Absolutorium jest formą akceptacji wykonania budżetu, jakiej udziela organ kolegialny (rada miejska) organowi wykonawczemu (burmistrz). Przedłożone Radzie Miejskiej sprawozdanie roczne burmistrza najpierw rozpatrywane jest przez Komisję Rewizyjną, która wydaje wniosek o udzielenie bądź nie udzielenie absolutorium.
Członkowie Komisji Rewizyjnej RM w dniu 1 czerwca rozpatrzyli sprawozdanie Burmistrza Miasta z wykonania budżetu za 2015 rok. Obecni na posiedzeniu radni: Piotr Kusyk (Przewodniczący – Klub PiS), Kazimierz Majcher (zastępca Przewodniczącego – Klub PO), Zbigniew Gałązka (Klub Wspólnota Lubartowska), Maria Kozak (Klub Wspólny Lubartów), Grzegorz Siwek (Klub PiS), Krzysztof Żyśko (Klub PiS) – zagłosowali jednogłośnie za udzieleniem absolutorium.
Następnie wniosek został zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
RIO zaopiniowała pozytywnie wniosek o udzielenie absolutorium burmistrzowi Januszowi Bodziackiemu. W uzasadnieniu tej decyzji czytamy, że pod uwagę brane było uzasadnienie Komisji Rewizyjnej i roczne sprawozdanie burmistrza, ale też roczne sprawozdanie statystyczne z wykonania budżetu, sprawozdanie finansowe, a także pozytywna opinia Składu Orzekającego RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta w 2015 roku.
Skład orzekający zapoznał się również z analizą wniosku Komisji Rewizyjnej dokonaną przez Wydział Informacji, Analiz i Szkoleń RIO w Lublinie. Wydział nie wniósł uwag do wniosku.
Sprawozdanie burmistrza z wykonania budżetu rozpatrywała także Komisja Budżetowa przy Radzie Miasta Lubartów. Na posiedzeniu dwóch radnych zagłosowało przeciwko udzieleniu absolutorium burmistrzowi (Grzegorz Gregorowicz, Jacek Tomasiak – Klub Wspólny Lubartów), jeden był za (Marek Polichańczuk Klub Wspólnota Lubartowska), reszta obecnych radnych wstrzymała się od głosu (Jakub Wróblewski, Andrzej Zieliński – Klub PO, Jan Ściseł – niezrzeszony).
Oprócz absolutorium, na najbliższej sesji radni będą obradowali nad innymi, ważnymi dla mieszkańców uchwałami.
Obrady rozpoczynają się w ratuszu 22 czerwca o godz. 16, a ich porządek wygląda następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Sprawozdanie z pracy Burmistrza Miasta.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Przedstawienie wyników z kontroli przeprowadzonej w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Lubartowie oraz Wydziale Gospodarki Nieruchomościami
i Rolnictwa Urzędu Miasta Lubartów.
6. Sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Lubartowie za 2015 rok.
7. Sprawozdanie z realizacji zadań określonych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Lubartów za 2015 rok.
8. ROZPATRZENIE PROJEKTÓW I PODJĘCIE UCHWAŁ W SPRAWACH:
a) Statutu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubartowie;
b) upoważnienia Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubartowie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej w postaci prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych dotyczących przyznawania dodatku energetycznego;
c) rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Lubartów za 2015 rok;
d) udzielenia Burmistrzowi Miasta Lubartów absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2015 rok.
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Miasta w dniu 17 maja 2016r.
11. Wolne wnioski.
12. Zamknięcie obrad.
Aleksandra Jędryszka
O instytucję absolutorium zapytaliśmy eksperta Piotra Kasprzyka z Fundacji Instytut Naukowy im. Prof. Józefa Litwina.
Absolutorium w jednostkach samorządu terytorialnego
Instytucja udzielenia absolutorium wójtowi, burmistrzowi czy prezydentowi miasta została uregulowana w przepisach ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 446). Zgodnie z tą ustawą do wyłącznej właściwości rady gminy/miasta należy uchwalanie budżetu gminy/miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu. Rada gminy/miasta sprawuje kontrolę działalności wójta (burmistrza, prezydenta miasta), gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy/miasta poprzez powołaną komisję rewizyjną, w skład w której wchodzą radni. Ma ona za zadanie m.in. opiniować wykonanie budżetu gminy/miasta i występować z wnioskiem do rady gminy/miasta w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).
Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), absolutorium rada gminy/miasta zapoznaje się z wnioskiem i opinią regionalnej izby obrachunkowej. Uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy/miasta podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy/miasta. W przypadku podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) absolutorium, dokonanego po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, będzie to skutkować przeprowadzeniem referendum w sprawie odwołania wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Uchwałę w sprawie przeprowadzenia referendum rada gminy/miasta podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu, w głosowaniu imiennym, na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) absolutorium. Według art. 55 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 400), referendum w sprawie odwołania organu jednostki samorządu terytorialnego pochodzącego z wyborów bezpośrednich jest ważne w przypadku, gdy udział w nim wzięło nie mniej niż 3/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu.
Wynik referendum jest rozstrzygający, jeżeli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów. Po sesji rady gminy/miasta wójt (burmistrz, prezydent miasta) obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy/miasta w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Następnie wójt (burmistrz, prezydent miasta) przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy/miasta i zarządzenia objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej.
Skan opinii Komisji Rewizyjnej:
: