Skarby pałacu Zamoyskich

Wróciła już po konserwacji część ram, najcenniejszych, z zespołu pochodzącego z dawnego wyposażenia pałacu Zamoyskich w Kozłówce. Projekt wsparły Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Dzięki uzyskanej dotacji (program Dziedzictwo Kulturowe, priorytet Wspieranie działań muzealnych) trwają kompleksowe prace konserwatorskie przy 14 ram z przełomu XIX i XX wieku, pochodzących z zakładów w Polsce (E. A. Zaleski, Warszawa) i Francji (Charpentier, Paryż) oraz 10 karniszach.

Podczas prac, prowadzonych przez firmę AUREUS z Opoczna dokonano ciekawego odkrycia. W jednej z ram znajdowała się skrytka. Umieszczono w niej dokument. Choć papier był pognieciony, postrzępiony i z ubytkami udało się odczytać jego treść. Na awersie:

„Fabryka Ram P.[ana] A. Z.[aleskiego] (…) N°1 Warszawa dnia 26go Sierpnia 1[9]00 roku”, na rewersie: „Te trzy ramy robione pozostały przez uczniów Stefana Kossobudzkiego, Władysława Hakiebejt (?), Teofila Konarzewskiego i Piotra Piwnickiego, przez subiekta Pana Sosnowskiego i stolarza P. Mileckiego.”

Dokument pozwala określić datę powstania ramy (1900 r.). Świadczy również o tym, że nawet uczniowie, terminujący w zakładzie, w którym rama powstała znali wartość swojego rzemiosła i nie chcieli pozostać anonimowi. Jeszcze w tym miesiącu wszystkie poddane konserwacji ramy, zostaną zaprezentowane zwiedzającym i po zamontowaniu obrazów powrócą na ekspozycję muzealną.
0107_00010107_0002

Zmiany w ogrodzie

Rozpoczęły się nasadzenia bylin na części rabat znajdujących się w parku kozłowieckim. W tej nowej aranżacji ogrodu francuskiego rośliny dobrano tak, aby kwiatowe kobierce cieszyły oczy zwiedzających nasze Muzeum od wiosny do późnej jesieni. Krzewom lawendy, które już się u nas zadomowiły, przybędzie towarzystwo dzwonków, jasieńca, wielosiłów, przetaczników i kupidynków. Będą ozdobne osty, smagliczki i wiesiołki, a pierwsze rozkwitną tu kamasje i żonkile. Zmienią się także nasadzenia na dziedzińcu. Jesienią na rabatkach zostaną posadzone bratki. „Przezimują” na grządkach po to, by zaprezentować się w pełnej krasie już w kwietniu przyszłego roku.
nasadzenia_2016_projekt1 nasadzenia_2016_projekt2

Z Galerii do stolicy
Pięć portretów Bolesława Bieruta, autorstwa m.in. Lucyny Gerlach-Stöcke, Hanny Rudzkiej-Cybisowej, Janusza Podoskiego i Waldemara Grzegorza Wdowickiego oraz obraz „Budowa szybkościowca na Muranowie” Stanisława Żółtowskiego ze zbiorów Galerii Socrealizmu Muzeum Zamoyskich w Kozłówce będą eksponowane w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w warszawie. Pretekstem wystawy jest, organizowany już po raz siódmy, festiwal projektowania miasta WARSZAWA W BUDOWIE. Tym razem tematem przewodnim wydarzenia jest spór o powojenną odbudowę stolicy. Siedemdziesiąt lat temu podjęto wizjonerską decyzję o przywróceniu miasta do życia, choć nie o odtworzeniu jego kształtu sprzed zniszczenia.
Jak czytamy na stronach Muzeum Sztuki Nowoczesnej „tamtej koncepcji i jej współczesnym konsekwencjom poświęcona jest główna wystawa festiwalowa „Spór o odbudowę” w dawnej szkole przy ulicy Emilii Plater 29.” Znajdą się na niej m.in. obrazy pochodzące z naszych zbiorów. Ich wybór nie jest przypadkowy. Organizatorzy wystawy przypominają, że „jedną z najczęściej dziś podnoszonych konsekwencji takiej, a nie innej wizji odbudowy jest dekret komunalizacyjny z października 1945, zwany popularnie dekretem Bieruta. Z jednej strony przejęcie przez miasto gruntów umożliwiło odbudowę i działania na wielką skalę, budowę dróg i rozwijanie transportu publicznego, z drugiej zaś zamroziło do naszych czasów chaos własnościowy, owocujący dziś dziką reprywatyzacją i ogromnymi kosztami planistycznymi, ekonomicznymi i społecznymi, ponoszonymi przez warszawiaków. Reakcją na to są ruchy lokatorskie, debata na temat własności prywatnej oraz niewystarczającej polityki mieszkaniowej państwa.”

Wystawa będzie czynna od 10 października do 10 listopada 2015 r.
MPK_SW_92_2_PM2014 (1) MPK_SW_45_1_PM2013 MPK_SW_8_1_PM2014