Czujesz, że przepłacasz za czytnik kart płatniczych?

Terminale płatnicze obecnie wykorzystywane są nie tylko w dużych sklepach, ale również w mniejszych punktach handlowych i usługowych. Prowadzisz własny biznes i masz wrażenie, że korzystanie z czytnika kart płatniczych generuje spore wydatki? Sprawdź od czego zależy koszt przyjmowania płatności bezgotówkowych.

Ile kosztuje terminal płatniczy?

Według danych Narodowego Banku Polskiego na rynku polskim na koniec marca 2022 r. funkcjonowało łącznie 1 164 369 terminali POS. Urządzeń tych było więcej o 41,3 tys. sztuk w porównaniu do końca 2021 r., co oznacza wzrost o 4%.[1] Wpływ na taki stan rzeczy niewątpliwie miało wprowadzenie zmian w ramach programu Polski Ład i wymóg zapewnienia klientom płatności bezgotówkowych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorców rejestrujących sprzedaż przy użyciu kas fiskalnych.

Ile kosztują czytniki kart płatniczych? Stacjonarne terminale płatnicze zazwyczaj są dzierżawione przez przedsiębiorców, co wiąże się z wydatkami rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Urządzenia mPOS, czyli mobilne terminale płatnicze, kupowane są na własność, a ich cena wynosi kilkaset złotych, jednak jest to wydatek jednorazowy. Do opłat za samo urządzenie należy doliczyć również koszty zainstalowania terminala i jego serwisowania oraz szkolenia pracowników.

W przypadku modeli mobilnych korzystających z karty SIM trzeba też dokupić kartę. Przedsiębiorcy, którzy przez ostatni rok nie mieli podpisanej umowy z żadnych operatorem i nie korzystali w firmie z czytników kart płatniczych, mogą zdobyć darmowy terminal płatniczy, co jest dobrym rozwiązaniem m.in. w przypadku nowo powstających firm.

Zakup terminala lub jego dzierżawa to nie jedyne wydatki związane z przyjmowaniem płatności bezgotówkowych. Oprócz tego należy dodać marżę operatora, czyli stałą kwotę lub ustalaną procentowo prowizję doliczaną do każdej transakcji, a także opłatę interchange pobieraną przez banki.

Co wpływa na koszt korzystania z terminala płatniczego?

Trudno jednoznacznie określić jak wysokie rachunki trzeba płacić operatorowi płatności bezgotówkowych za korzystanie z terminala płatniczego, ponieważ z każdym przedsiębiorcą podpisuje on inną umowę. Pod uwagę brane są m.in. przewidywane obroty w firmie, branża w jakiej działa, rodzaj samego czytnika kart czy korzystanie z usług dodatkowych świadczonych przez operatora lub długość trwania umowy. Jeśli masz wrażenie, że opłaty za przyjmowanie płatności bezgotówkowych w Twojej firmie wiążą się ze zbyt wysokimi wydatkami, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, jak np. źle dopasowany do profilu działalności terminal płatniczy – może okazać się, że płacisz za kilka urządzeń, podczas gdy kilka z nich w ogóle nie jest wykorzystywanych lub korzystasz z droższego w utrzymaniu terminala, chociaż w zupełności sprawdziłby się u Ciebie tańszy model. W takiej sytuacji rozsądnie jest przeanalizować umowę z operatorem i sprawdzić czy rzeczywiście jest ona dopasowana do Twoich potrzeb.

Jakie korzyści dają dodatkowe usługi?

Za pomocą terminali płatniczych operatorzy świadczą usługi dodatkowe, jak doładowania GSM, wypłaty sklepowe (cashback) czy przyjmowanie płatności w walucie obcej (DDC). Jakie korzyści daje to rozwiązanie? Jako przedsiębiorca możesz zarabiać na prowizjach ustalonych w umowie z operatorem, a tym samym obniżyć koszty użytkowania terminala. Warto też zaznaczyć, że dodatkową zaletą jest w tym przypadku możliwość zdobycia nowych klientów. Jeśli w pobliżu Twojego punktu handlowego nie ma bankomatów, zaoferowanie usługi cashback może sprawić, że zyskasz stałych klientów, którzy przy okazji wypłaty sklepowej muszą coś kupić. Często gościsz u siebie osoby z zagranicy? Przyjmowanie płatności w walucie obcej to dobre rozwiązanie, ponieważ turyści mogąc zapłacić za zakupy w walucie swojego kraju, będą czuć się bezpieczniej. Te rozwiązania pozwalają więc nie tylko zyskać dodatkowe pieniądze na prowizjach, ale też pozytywnie wpływają na wizerunek Twojej firmy i zachęcają klientów do skorzystania z Twoich usług.

[1] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2022.pdf