Centrum sterowania ruchem kolejowym działa w nowej siedzibie

Od sierpnia dyżurni ruchu w Lubartowie nadzorują sprawne i bezpieczne podróże na linii Łuków – Lublin Północny dzięki pracy w nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Wcześniej pracownicy PLK zajmowali przybudówkę dworca, która zostanie zlikwidowana, a budynek dworca kolejowego przejdzie kompleksową modernizację.

Dyżurni ruchu od miesiąca sprawują nadzór nad ruchem pociągów na ponad 100-kilometrowej linii Lublin Północny – Łuków z nowego budynku lokalnego centrum sterowania (LCS) w Lubartowie. Do nowego obiektu przeniesiono stanowiska dyżurnych ruchu wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem wybudowanymi w 2017 roku w ramach rewitalizacji odcinka Lubartów – Łuków. Koszt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wyniósł 4,7 mln zł. Zadanie zostało zrealizowane ze środków własnych PLK.

O Lokalnym Centrum Sterowania mówiono podczas konferencji prasowej 30 sierpnia na stacji PKP. W spotkaniu uczestniczyli: dyrektor PKP PLK Zakład Linii Kolejowych w Lublinie Andrzej Matysiewicz, Piotr Kaliszewski – przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, starosta Ewa Zybała i zastępca burmistrza Lubartowa Tadeusz Małyska.

 – Zawarcie umowy nastąpiło 10 czerwca 2021 i 5 sierpnia tego roku już mogliśmy sterować całością obu linii Łuków – Lublin Północy – to jest ponad 100 km – z tego właśnie budynku. Całość zamontowanych urządzeń, oprócz stacji i przystanków, pozwala dyżurnym ruchu także na podgląd wszystkich przejazdów kategorii A. Natomiast pozostałe przejazdy posiadają podgląd i taką sygnalizację, która daje sygnał odbierany z danego przejazdu w momencie wystąpienia awarii. – informuje dyrektor PKP PLK Zakład Linii Kolejowych w Lublinie Andrzej Matysiewicz. – Mamy nadzieję, że sterując tą linią, będziemy w stanie, jako spółka, przepuścić większą liczbę pociągów – zaznacza Matysiewicz. – Przepustowość tej linii to nie jest 20 czy 22 pociągi w ciągu doby. Jesteśmy w stanie puścić dużo, dużo więcej. Myślę, że ta linia jest w stanie przepuścić 60-70 pociągów – dodaje.

Jak podkreślał Piotr Kaliszewski –  Lokalne Centrum Sterowania będzie służyło przez wiele najbliższych lat. Będzie ono przystosowane do wzrostu natężenia liczby pociągów na Linii Kolejowej nr 30, co w przyszłości nas czeka. – W ostatnim czasie zostały zatwierdzone plany rządu dotyczące programu „Kolej+” i Linia Kolejowa nr 30 zostanie zelektryfikowana. Wkrótce zostanie podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Lubelskiego, więc cieszymy się bardzo, że Lubartów rozwija się kolejowo – informował. 

Podczas spotkania poinformowano nie tylko o planowanym remoncie dworca, ale także o pracach związanych z budową kładki nad torami w okolicach Alei Zwycięstwa w Lubartowie. – Kolej wraca z ogromnym rozmachem do Lubartowa. Będzie elektryfikacja tej linii, nad torami kolejowymi będzie wybudowana kładka, co dla mieszkańców Lubartowa jest bardzo ważne. Starostwo projektuje też rondo przed dworcem PKP. Będzie rewitalizacja dworca i parkingów – mówiła starosta Ewa Zybała.

Zastępca burmistrza Tadeusz Małyska podziękował w imieniu własnym i mieszkańców Lubartowa inicjatorom tego projektu i osobom, które miały wpływ na jego realizację: To dla nas bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia miasta. Spowoduje rozwój naszego miasta. To wszystko, co jest realizowane w Lubartowie, zmierza w bardzo dobrym kierunku, by poprawić jakość życia i bezpieczeństwo mieszkańców.

Lokalne Centrum Sterowania funkcjonuje od kwietnia 2013 roku, kiedy wznowiono ruch kolejowy na linii nr 30. Wtedy dyżurny z Lubartowa sterował stacjami Lubartów i Bystrzyca. Następnie przez kolejne lata jego funkcjonalność była rozbudowywana o zdalne sterowanie kolejnymi posterunkami na linii: Lubartów Słowackiego, Brzeźnica Bychawska, Parczew, Bezwola, Radzyń Podlaski. Dzisiaj dwóch dyżurnych w Lubartowie prowadzi ruch kolejowy na całej linii nr 30. LCS mieściło się wcześniej w przybudówce miejscowego dworca. Znajdowały się w nim urządzenia sterowania ruchem kolejowym, wiele ekranów do zdalnej kontroli przejazdów kolejowych, stwierdzania końca pociągu, radiotelefony oraz komputery z Systemem Wsparcia Dyżurnego Ruchu. Zgodnie z decyzją konserwatora zabytków przybudówka ta będzie musiała być rozebrana, gdyż remont dworca. W związku z tym PKP PLK podjęły decyzję o budowie nowego budynku Lokalnego Centrum Sterowania znajdującego się tuż obok starej siedziby. Budynek ma 38,5 metra długości, 9,5 metra szerokości w najszerszym miejscu. Ogrzewanie zapewnia pompa ciepła. Dzięki kamerom zapewniony jest stały podgląd na przejazdy kolejowo-drogowe. Łącznie nadzór obejmuje 15 skrzyżowań dróg z torami. Z LCS obsługiwane są również wyświetlacze Dynamicznej Informacji Pasażerskiej znajdujące się na peronach. Kolejarze śledzą tu kursowanie pociągów nie tylko na stacji Lubartów, ale też na stacjach Radzyń Podlaski, Bezwola, Parczew, Brzeźnica Bychawska, Bystrzyca koło Lublina oraz wszystkich przystankach osobowych na linii Lublin Północny – Łuków.

Sylwia Cichoń