Ekologiczny początek roku szkolnego w ZS2

16 października obchodzony był Światowy Dzień Żywności, zapoczątkowany przez Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) od 1979 roku. Celem akcji jest pogłębianie świadomości opinii publicznej dotyczącej globalnych problemów żywnościowych: głodu, niedożywienia i ubóstwa. Natomiast 29 września to Międzynarodowy Dzień Świadomości Na Temat Strat i Marnowania Żywności. Został ustanowiony przez ONZ w 2019, a jego pierwsze obchody miały miejsce w 2020 roku. Według danych ONZ każdego roku na świecie marnowana jest aż 1/3 wyprodukowanej na świecie żywności. Zmarnowana żywność powierzchniowo zajęłaby więcej miejsca niż obszar Chiny i Indii razem.  Większość śmieci żywnościowych, to wina konsumentów – to właśnie ta grupa odpowiada za 53% omawianego zjawiska. Nie bez winy są też przetwórcy (19%), producenci (11%), gastronomia (12%) oraz sklepy (5%). Marnotrawstwo jedzenia to marnowanie zasobów – ziemi, pracy, nawozów, paliwa, wody, prądu i jednocześnie napędzanie procesu zmian klimatycznych. Dlatego należy podnosić świadomość ludzi w tym kierunku. Ograniczenie strat i marnotrawstwa żywności ma zasadnicze znaczenie w świecie, w którym liczba ludzi dotkniętych głodem powoli rośnie od 2014 roku, a tony żywności jadalnej są marnowane każdego dnia.

Dlatego powinniśmy zajmować się tym problemem, rozmawiać o skutkach i uczyć jak nie marnować jedzenia (tym samym wody, energii i naszej planety) w życiu codziennym.

W tym celu w dniu 29 września uczniowie z klasy 3M Weronika, Gabrysia, Kacper i Hubert wraz z nauczycielem geografii Moniką Jarosz zorganizowali quiz z okazji „Międzynarodowego Dnia Świadomości Na temat Strat i Marnowania Żywności”. Przygotowania do konkursu zaczęły się kilka dni wcześniej i polegały na udekorowaniu wielu miejsc w szkole informacjami w formie plakatów na temat problemu związanego z marnowaniem żywności. Główną nagrodą w quizie był bon na niepytanie dla wszystkich uczniów zwycięskiej klasy. W konkursie wzięły udział wybrane klasy z rozszerzeniem biologicznym i geograficznym: 1M, 2M, 1B, 2B, 3B, 2S, 3S, 3G. Quiz wygrała klasa 3G, uzyskując maksymalną ilość punktów (16/16) odpowiadając poprawnie na wszystkie pytania w krótkim czasie 2 minut i 8 sekund. Każda z klas biorących udział świetnie się przy tym bawiła, ale przede wszystkim nauczyła. Akcja ta wpłynęła również na wzrost świadomości całej społeczności szkolnej niezależnie od udziału w quizie.

ZS2