II LO odkrywa kraje bałtyckie

Pod koniec roku szkolnego uczniowie klas drugich z II Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Firleja w Lubartowie, pod opieką pań Ewy Biernackiej, Ewy Hajduk i Barbary Kukier, udali się na wycieczkę do krajów bałtyckich: Łotwy, Estonii i Finlandii.

Była to podróż niezwykła, podczas której przebyliśmy autokarem ponad 2000 km i zwiedziliśmy najpiękniejsze zakątki krajów bałtyckich. Po jedenastu godzinach podróży dotarliśmy do Rundale na Łotwie, gdzie mieliśmy okazję ujrzeć uroczy barokowy pałac otoczony francuskim ogrodem, często porównywanym do Wersalu. Następnie wyruszyliśmy w dalszą drogę do Tallina, stolicy Estonii, gdzie zatrzymaliśmy się na dwa noclegi. Największą atrakcją była podróż promem do Helsinek, a następnie przepłynięcie tramwajem morskim na wyspę Suomenlinnę, gdzie znajduje się największa twierdza obronna na Bałtyku. Podczas pobytu w Helsinkach mieliśmy okazję zobaczyć między innymi pomniki osób zasłużonych dla Finlandii: Sybeliusa i Mannerheima, stadion olimpijski, Plac Senacki z katedrą luterańską oraz niezwykły kościół w skale. Kolejnego dnia zwiedzaliśmy stolicę Estonii – Tallin. Zachwycił nas nietypowy układ miasta, które składa się z górnej i dolnej części. Oprócz wzgórza Toompea, soboru Aleksandra Newskiego, kilku średniowiecznych baszt obronnych, m.in. Grubej Małgorzaty, mogliśmy z tarasów widokowych popatrzeć na panoramę Dolnego Miasta. Tu naszą uwagę przykuły średniowieczne uliczki z kamienicą Trzech Sióstr, Dom Wielkiej Gildii, Dom Bractwa Czarnogłowych czy Apteka z 1422 roku. Ostatni dzień spędziliśmy w Rydze, gdzie obejrzeliśmy Kamienicę Trzech Braci, Pomnik Wolności oraz inne obiekty na teranie Starego Miasta. Warto nadmienić, Stare Miasta w Rydze i Tallinie zostały wpisane na Lista światowego dziedzictwa UNESCO.

Wycieczka była bardzo udana i jesteśmy wdzięczni naszym nauczycielom za jej zorganizowanie. Dzięki przewodnikowi poznaliśmy wiele ciekawych informacji o tych krajach i mamy nadzieję, że ta wyprawa będzie inspiracją do głębszego poznania Estonii, Finlandii oraz Łotwy.